bismillah

Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com

Friday 14 September 2018

Kematian yang Menghidupkan

Bismillah.. 

Hari ini merupakan hari Kedua slps arwah Nor Syahida Ab Ghani kembali ke pangkuan Ilahi. Syahid yang sangat didambakan dikurniakan Allah apabila kereta yang dipandunya bertembung dengan Lori kelapa sawit di kilometer 23, Gua Sejuk, Gua Musang dalam perjalanan ke Kuala Lumpur atas urusan dakwah. 

Aku mengenalinya. Berberapa kali pernah bersua muka. Akhlaknya yang menghiasi diri terpancar dengan mudahnya mesra dengan akhwat yang baru dikenali. 

Mengetahui khabar dari sahabat, langsung menidakkan.. Mungkin Syahida lain. Hati menolak untuk menerima. Namun, selepas disahkan beberapa Kali, barulah jiwa ini dapat menerima. Satu perasan yang tidak dapat diunggapkan dengan kata-kata. 

Sehingga kini, membaca mengenainya tak henti2 laju air mata mengalir.

" Terus berlari menuju Ilahi
Terbang tinggi memburu syahid "

Jiwa merasa sangat cemburu atas benarnya dia dalam menepati janjinya kepada Allah. Atas kejujurannya pada thoriqul dakwah. 
Lantas diri terus membandingkan diri dengan beliau, Allah, terlalu jauh bezanya aku dengannya.. Apakah aku bisa meninggalkan dunia ini dengan Amal sebaik beliau? Apakah aku sudah bersedia apabila Dia menjemputku? Dalam ketaatankah atau kemaksiatan? 

Allah, Allah, hanya kepadaMu kami mohon pertolongan, hanya padaMu kami mohon kekuatan. Ikhlaskan kami, istiqomah dan teguhkan kami dalam ketaatan padaMu sehingga kaki ini menjejakkan kaki ke syurgaMu. Dengan engkau redha kepada kami. 

Terus berjuang usahlah jemu 
kerana syurga telah kau rindu 
terus melangkah Mara Dan maju kerana ummat dunia perlukan mu..

Lagu wanita Islam mendayu2 menerobos ke telinga, terus meresap ke dalam jiwa, memasak tekad untuk terus berjuang tanpa jemu dan putus asa,terus memaknakan hidup hingga syahid menjemputku. 

Terima kasih Allah atas ingatan ini, terima kasih ukhti Syahida atas tunjuk ajar yang padu dan menghidupkan jiwa. Doakan kami menyusulmu dengan Jaya.. 


No comments:

Post a Comment