bismillah

Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com

Monday 15 April 2013

::jentik j3ntik cinta::


14 april,2013
Saat ni saya baru balik dari Payang’s market. Saya suka! Ada masa saya suka melihat pakcik makcik, abang,kakak yang berniaga kat sana. Ramah menyapa dengan senyuman dan saya suka bahasa mesra mereka. Kebetulan shoping dengan my little aunt yang kecik terampil bergaya, setiap kali singgah di kedai kecik mereka, my little aunt disapa dengan panggilan ‘mak’, waa..saya kagum!.

saya shoping bwk briefcase.sory menipu.eheh
“Hek elleh…!!!! Apa hengko ni Jit! Itupon nak kagum, itu biasalah!”.
“owh, ye kerr…, tapi.. tak wajar ke aku nak kagum? Bahasa jiwa bangsa tau”. =_=’

Sementelah saya pernah terdengar, orang yang baik dalamannya akan baik juga tutur bicaranya. Tersusun, berisi, tak berterabur, lembut penyampaiannya mudah, indah bahasanya tidak kesat dan tiada wordy yang kasar tapi bukan gedik2 buatan..oopps!! (tutup mulut) Maaf, terkasar bahasa saya. Eheh.

Hey, you know what? Sapaan mesra itu mengingatkan saya dengan kesweetan Rasulullah S.A.W yang memanggil Aisyah dengan ‘Humaira’. Juga sapaan2 seperti ‘ya habibati (wahai kecintaanku), ‘ya sadiqi’ (wahai sahabatku), ‘ya bunayya’ (wahai anakku) dan yang tengah hot nowadays ‘ya hanana’. Eheh. Membesarkan jiwa sesama saudara kita dengan panggilan yang baik2 juga satu sunnah kan? Apatah lagi dengan panggilan2 itu bakal mendekatkan dan mengikat hati sesama kita. Ini namanya ibrah. Tidak rugi pada penglihatan, pendengaran yang Allah kurniakan bila kita mahu berfikir. Alhamdulillah. Allah sangat sweet!!!. Senyum lebar2.
Eheh..tersengih jap.

“apahal hengko Jit? Tak sihat ke?”
“urghh!!” Manusia sorang ni…=_=’, saya sihat Alhamdulillah kak Jhenaboo..”
“dahtu akak tengok hengko sengih macam kepah kenyang kenapa?”
nak sikit!!!!
“akak ni…kepah2 jangan sebut eh. Jiwa kacau je dengar =_=’.. saya memang tengah kenyang, burrpp!!!”. Eheh.
“makan apa Jit?, bagila sikit akak nak rasa….er, er, rasa sampai kenyang jugak”. Eheh..
=_=’ “makan mee rebus semalam, tinggal sikit je. Nak ke? Takut tak cukup je akak nak rasa sampai kenyang”. Eheh…
“inshaAllah yang sedikit itu pon akan cukup bila Allah redha…”
“gulp…” (lain macam pulak aura kak Jhenaboo hari ni)
“bukan ke hari ini sepatutnya lebih baik dari semalam kan Jit?”
Woooshh!!! sentap “dia bole baca mind aku!! Giler freak kak Jhenaboo hari ni!!”
[Sekadar selingan je dialog acar buah kat atas tu, fantasi saya semata. Sengih]

Yuk istigfar selawat dan perbaharui niat kita..alhamdulillah.
Segala puji2an yang berhak hanya ke atas diriNya, Pentadbir Agung kekuasaan seluruh alam raya, yang memegang kunci hati2 makhluknya, yang Maha luas Maha mengetahui segala bentuk penciptaanNya sedang tiada suatu apa pon yang mampu bersembunyi dari penglihatanNya. SubhanaAllah!!!!..

Sedang diri ini kerdil amat.
Sedang diri ini hitam busuk.
Sedang diri ini merangkak2.

Tapi rahmatNya Maha Luas. Kasih dan cintaNya takkan mampu dibalas. DIA menjadikan setiap dari kita sebagai makhluk terbaik, diangkat sebagai pemakmur bumi dengan ketinggian dan kurniaan akal pada kita. DIA menundukkan makhluk2 lain sebagai kenderaan bagi kita, sebagai makanan, pakaian dan sebagainya.
Kau bongkak!
Kau zalim!
Kau lupa semua itu atas pemberianNya!
Kau sombong bila kau jarang2 meminta!
Bukankah pada DIA sewajarnya digantung tinggi seluruh pengharapanmu???!!
Kenapa adakalanya kita ragu2?? Kenapa……..??
Sebab kita manusia….
Teruskanlah bersyukur jua panjangkanlah sujud…….
Allah aku cinta…
Tapi aku malu mahu mengata rindu, sedang rindu itu hanya untuk mereka yang merasa kejaohan….
Sedang Engkau menjawabku dengan ini..:

“dan apabila hamba2 Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat……..” 2:186

Post spontan ini, moga Allah redha. Sungguh2!!! Moga Allah redha…Moga Engkau redha.
Nama saya Jit. Just In Turn. chioouw...~
kerdil kecil terampilnyer saya.eheh..
oktengsbai~

No comments:

Post a Comment