bismillah

Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com

Tuesday 5 February 2013

:: jar of heart ::

meniti hidup..
Today, one simple conversation with a dear friend made me so happy! She made me realize something that was such an opening for me, alhamdulilah! I was describing to her how difficult it was for me to 'get over things' once I get invested--and how painful that ends up being for me. I’m a person who when I’m in, I’m all in. And don’t get ‘out’ easily. Therefore, ‘letting go’ is a major challenge. So she responded by making me realize something I didn't see. She said, "When you're in, you're in with your whole self. You don’t get over things easily once you get invested. That trait can be a source of challenges in life, but that trait is also what allows you 'not to get over Allah' once you get invested! And as long as you keep that relationship the strongest, everything else will work out in the end.” Allah! It was such a powerful statement, it brought me to tears! And it reminded me of the Shakespeare poem about love: “Let me not to the marriage of true minds. Admit impediments. Love is not love Which alters when it alteration finds, Or bends with the remover to remove: O no! it is an ever-fixed mark That looks on tempests and is never shaken.- Yasmin Mogahed.

Kata-kata yang saya kutip dari FB penulis buku 'Reclaim Your Heart'.
Jujurnya bila terbaca status tersebut, ia seakan menghentak kepala dan hati saya. Buat saya spontan terdetik, "eh, si mek Yasmin ni dia macam tau-tau je!", seriously memang excited dua saat bila terbaca those words. Rasa terpujuk terbelai amat rajuk jiwa dan hati. Apa yang mek Yasmin lalui and rasa tu just like what I feel. Serious sama!! Namun...hakikatnya saat itu yang memujuk diri ini adalah cinta hati saya, yang berkali-kali datang mengetuk dan yang berbondong-bondong datang menjenguk. DIA yang saya terbaikan, yang banyak kali saya pinggirkan :'(

Bila sesuatu yang dibuat not to get over Allah, siapalah yang dalam dunia ni mampu tenang? siapalah dalam hidup ni mampu bahagia? siapalah yang dalam dunia ni boleh tegak berdiri tanpa secalit kekeliruan dan teraba-raba? please raise your hand!, saya merayu tolonglah angkat tangan or at least cubalah senyum sinis lepas baca those words. Saya nak tau macam mana orang lain nampak begitu tenang aman damai sentiasa. Atau saya yang terlalu obses memikirkan dosa dosa dosa. Bila berlebihan (melampaui batas) 'dosa', bila berkurang (meninggalkan suruhan) 'dosa'. Nak tak nak kena meniti di tengah-tengah!! Tapi Allah sentiasa dan akan selalu memberi jalan..kita kan manja!!

Maaflah bila seringkali saya terinspirasi dengan sesuatu yang 'kecil' seperti ini. Sekadar lantunan kata-kata yang menjentik. Pesimisnya saya bila beranggapan orang-orang besar D&T nya mungkin tak 'memandang'. *saya mungkin lagi tak tergolong dalam list panjang berjela orang-orang berjuang*. Perjuangan saya dianggap palsu oleh sesetengah mereka yang meletakkan had dan label tertentu mengikut prasyarat qualification yang bertulis. Jujurnya bila terbaca atau terdengar sesuatu yang pada saya merendahkan 'perjuangan kecil', pasti terlantun mini amukan. haha. Kalau orang tidak memanggil saya sebagai pejuang sekalipon what do I care!!. Siapa mereka untuk menentukan itu dan ini? Siapa mereka untuk menghentikan saya dari ber.. err.. ada nama lain tak? Siapa mereka untuk menentukan saya layak atau tidak untuk ber...pleaselah ada nama lain tak?? 

Sungguhpon begitu, jika dilihat dari sudut pandang etika 'berjuang' sebenarnya, kata-kata mereka itu tidak boleh saya remehkan. Kakak-kakak besar D&T sudi-sudikanlah menyudu pada 'adik'mu ini. :)
Hei!! ada hati nak di sudu? tolong tenyeh-tenyeh mata baca tulisan '______ bukan untuk orang manja dan malas'. Ow ow.. I'm in trouble. Ok akak! nanti saya akan menyusuri you later. "Apa nanti-nanti??". Ok akak, sekarang jugak! :)
Mungkin suatu hari nanti bila saya dapat memahami sesuatu perkara dalam etika 'jihad' itu, saya pula akan tersenyum sinis malu-malu arnab melihat apa yang saya suarakan hari ini. Orang kata we learn from mistakes. Heheh..

'Aku menulis bukan kerna nama...' wawawa. Saya kutip cebis lirik lagu. Word endingnya bunyi macam ni 'dan menyatakan kasih sayangku, kita sama semuanya sama..apa yang ada hanyalah kehidupan..'. :)
Maaflah bila post ni dibaca makin mendatangkan caca marba atau buang masa semata-mata. Ada saya suruh anda cari blog ni? tak...(nada sarkastik). Maaf.. :)

Saya ada terbaca dalam satu majalah kecik comel berketerampilan (macam motto pulak), tentang seorang dai'e, pemuisi hebat bernama Amir Sulaiman. Bro ni berasal dari Rochester pernah dengar? Come onlah Selayang pon tak pernah dengar inikan Rochester. Pernah dengar New York? haa... baru nak angguk kepala. Yerp, di New York AS. Bro ni seorang spoken word poet yang menggunakan kemahiran atau bakat dirinya untuk menarik orang ke arah kebaikan. See!!, tapi hal ni taklah mustahil sebab zaman Nabi S.A.W dulu pon ada jua sahabat yang berdakwah dengan cara begitu. Kan?? Siapa hafal Sirah tolong-tolong! Saya tak ingat nama sahabat tu. Tapi yang pastinya setelah keIslamannya, Rasulullah tidak menghalang beliau untuk berdakwah a.k.a mengajak orang kepada kebaikan dengan menggunakan kemahiran yang dia ada. See!! siapa kata Islam akan sekat u'olls??  Islam meraikan kemahiran and bakat kita tau!! biarlah kalau sekadar mampu ketuk-ketuk keyboard sekalipon. Siapa awak nak meletakkan nilai tinggi rendah, palsu atau tulen 'juang' itu?? grrr....
Yang penting kita ada usaha and dont ya limit yourself :)

pandai buat cupcake :)
Saya ada ramai kawan yang dihadiahkan bakat berbagai oleh Allah. Main gitar (saya pon teringin sangat!), berpuisi @ pantun @ madah dalam sms, melukis, menjahit etc. Tapi itu baru dari segi bakat, belum lagi disentuh part carrier glory2 masing-masing. Sayangnya semua dibuat untuk hal masing-masing, sendiri-sendiri. Saya pelik bin hairan tengok mereka. Berhari-hari saya menungkan (5minit sehari). Oi! oi! Islam tu syumul ok! the way of life people kata. So, jomlah menung jap tengok diri sendiri, apa next manfaat yang bakal dikongsi. I told you people, cabaran setiap dari kita bebeza so jangan nak remeh-remehkan or nak buat pandangan sharp-egde kat orang lain bila dia nampak ketinggalan. grrr...

Satu hal yang saya suka bila Bro Amir Sulaiman kata "tidak semestinya kerana kita seorang Islam, kita perlu menulis tentang Palestin, tentang Muslim hanya kerana merasakan itu adalah apa yang patut seorang penulis Muslim lakukan, walaupun isu itu tak terkesan di hatinya. Lalu terhasillah sebuah tulisan yang berjiwa 'plastik'". Just being honest to yourself. Tetapi pastikan ada kebaikan terinspirasi melaluinya. Actually try untuk defend diri sendiri yang belum mampu nak tulis inspirasi 'ruhi'. Saya obses pada pemerhatian dunia dan terinspirasi melalui apa yang dilalui terutama yang ada emosi. Maklumlah, saya ni 'jiwa biru'. Ada masa kelemahan itu tetap suatu kelebihan pada kita. Jangan bimbang :)

Dey! maaf maaf maaf dengan tulisan berkarat ni.
Ni ibarat sekadar open diary. Tulis kat buku tak best sebab tak boleh add on image sound dan video :)
Tajuk post ni pon saya pinjam tajuk lagu omputih. ngee.. dasa karat kotoran degil!! :(
Ni yang saya kata inspirasi....jangan mara r akak2 besar.

notakaki : Every moment with your loved ones is precious. Cherish it. But never depend on it.




jitkatejittulis
oktengsbai~


No comments:

Post a Comment