bismillah

Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com

Monday 25 February 2013

:: masuk@keluar penjara ::

(masuk penjara aka terpenjara)
Saya jujurnya kurang terinspirasi or kurang semangat bila diberi limitation untuk menulis. Saya menulis untuk mengkhabarkan or spesifiknya saya berniat untuk menjentik minda2 yang terkatup. Bila terhad pembacanya, maka… objektif saya mungkin tak tercapai. Even saya cukup pasti this OTD pembacanya cuma sekitar 2,3 orang tak termasuk owner blog, tetapi sekurang2nya ada kepala lain yang boleh berfikir tentang penulisan saya. Sementelah, this blog owner  tak selalu bukak pon OTD, tak berkesempatan katanya. Tetapi saya perlukan respon…T_T. Blog ni bukan sekadar bertujuan open diary. Bukan!!. Tambahan inilah satu2nya medium untuk saya menyuarakan hal remeh temeh yang saya tak fikir ada orang lain nak dengar pon kalau saya berceloteh. Bila menulis, saya rasa BEBAS!! Tapi……………. Mungkin saya perlu mendidik diri untuk bertoleransi. Memberi peluang padanya untuk rasa BEBAS pula. Saya terfikir mungkin dia terlupa tujuan asal dia mengajak saya untuk sign up blogger, tidak mengapa, saya sanggup tunggu. Either selepas ini OTD terus bersambung hayat dengan suksesnyer atau terus…….err.. better saya jangan sebut word tu. OPTIMIS!!

Nabi Syua'ib: Aku hanya bertujuan hendak memperbaiki sedaya upayaku dan tiadalah aku akan beroleh Taufik untuk menjayakannya melainkan dengan pertolongan Allah. Kepada Allah jualah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku kembali. (Hud:88)

(keluar penjara aka I’m free!!)
Owh my mood..jangan pergi..jangan lari…~
Stesen bas MBKT:
Jujur saya terpempan seketika sebelum kaki melangkah merapatinya. Saya atur langkah tanpa merasa seberat yang saya sangka. Walaupun hakikatnya saya sekadar memenuhi permintaan Qoq untuk bertemunya. Lagak gentleman saya menghulur tangan pada dia yang menunduk, kurang sudi agaknya untuk menatap saya, sedangkan dari kejaohan tadi saya lihat riak manis wajahnya yang mungkin hanya untuk Qoq. “takpe..”, saya menenangkan hati. Ya, pada dia mungkin saya ditempatkan pada posisi seorang pesalah. Pesalah, perosak dan parasit yang menggugat damai perancangan dia dan Qoq. Ya, saya yang menggugah.

Ini entah kali yang ke berapa saya di posisikan sebagai seorang pesalah. Bukan hanya dari dia tapi mereka berdua!. Boleh anda bayangkan kita menjadi pesalah di mata2 orang yang kita sayang. Boleh anda bayangkan betapa tergurisnya saya? Saya tak lebih dari seorang bola, ya jujur seperti itulah saya merasakan diri ini saat menjadi pesalah. Kalau mahu diikutkan hati saya lansung tak hingin nak menyapa atau paling kurang hendak saja saya membalas sms emosionalnya. Saya sedar tiada gunanya bertegang dengan orang yang tak mengenali apatah lagi yang dah menghukum saya. Posisi saya tetap kekal sebagai seorang kakak, sebagai orang yang sepatutnya lebih matang dari dia dan dia yang satu lagi.

Dalam diam, saya mengatur pelan tindakan dan tiada siapa yang perlu tau!. Ligat di otak mencari muqaddimah yang wajar untuk memurnikan kembali yang keruh gelap. Ya, perhubungan kami jadi makin keruh tanpa ada alasan yang wajar untuk nak diklasifikasikan. Semuanya kerana memenuhi ruang emosi yang tak terkawal, atau mungkin iman yang senipis kulit bawang ini tak kuat untuk memandu. Tak cukup hanya dengan meminta (berdoa), tak cukup dengan sekadar plan2 meletop yang pasti perlu ada tindakan! kerana saya berpegang dengan 13:11. Bagaimana mahu menawan hati orang yang ada sisa menyampah or sikit kebencian pada kita?? Saya pasti, dia takla keras sangat orangnya, yang nak saya tawan ini hatinya ada iman bukan calang2. Seorang yang sedar dan penuh pengetahuan, cuma kadang2 emosi meleburkan segalanya.

Serius saya memang tak cukup berkenalan dengannya si Inche ohsemm itu!. Pada siapa saya harus bertanyakan. Tak mungkin pada Qoq!! no never!. Didie? tak jugak...
Akhirnya sewaktu menemankan Didie membeli barang dapur SAF, saya terfikir untuk membeli wangian kereta! heheh..just same like me! sebab confirm2 saya tak tahu wangian jenis apa yang Inche ohsem suka. So, bantai jela. Lagipon orang kata, kalau nak bagi hadiah pada orang lain, kita hadiahkan dengan benda yang kita suka.. :)
ni la hadiahnya.haha! 
So... saya pon membelinya siap dengan paperback yang agak macho sikit, gambar DSLR gitu! Saya rasa Inche ohsem suka kot..heheh.. Saya beli jugak sebatang pen mahal yang serupa dengan Qoq, tapi bukan untuk Inche ohsemla..untuk saya guna sendiri. "Qoq! aku ada pen hitam dakwat basah sama dengan kau!"  :)

Balik ke SAF, terkebil2 jugak saya nak mengarang ayat.haha.. Berkali2 Didie menjenguk ke bilik bertanya "buat ape tu Jit? dari tadi ngadap kertas tu?", saya membalas dengan sengihan "tarapapa..", eheh..
Dalam hati waktu tu..hmmm, berat takyah cakaplah. Adala sikit2 rasa berat sambil monolog dalaman.. "aku ni biar btol? nak bagi hadiah! dahla dia ohsemm2 je marah kat aku..sebab..sebab aku pinjam jap kawan dia. huhu!..tragik btol...si Qoq pon satu hal! asyik nak back up dia je. Asyik2 aku yang terkebil2, aku taula dah tak sayang kat aku, taula yang aku ni tak bape nak ohsemm, takpe takpe..wuwuwu... Seriously 2,3 hari tu rasa macam tunggul lumut yang kena pijak2. urghh!! malas nak kenang..sobss~

Finally, saya guna bakat saya yang agak pandai lukis kartun chomey..hihihi. Satu tinggi, satu kemetot! menggambarkan saya dan Inche ohsem. hahaha.. Tajuk atas kertas tu saya tulis 'surat layang cipika cipiki'. Comel kan? ahaha..alasannya sebab saya berurusan dengan kanak2 yang terpaksa matang awal. Saya pulak memang type tak nak matang seusia kanak2 sebaya saya. So, then saya karanglah.....2 page you!!. Yang banyak makan ruang lukisan je sebenarnya.haha...akhirnya Didie jugak yang jadi postman, pin! pin! posto! posto!
Then bermulalah episod penantian buah yang tak gugur..hue3~ bilalah Inche ohsem nak respon ni (=.='). Saya arif amat yang Inche ohsemm tu dia memang kaki busy. Takpe..saya tunggu...

Jeng..jeng..jeng!!! Tibalah hari yang sepatutnya buat mabit di SAF. Pagi jumaat yang best tu, Inche ohsem mms saya. Alamak! henpon yang tak bape nak changgeh ni tak betol settingnya. Maka.. MMSnyer saya tak dapat nak baca. Hampa.... :(
Takpe, saya tunggu lagi kehadirannya pada malam mabit. 2,3 kali jugak saya tanya pada sis Sol "akak, ada sape2 yang nak datang lagi ke? klau tak Jit nak kunci pintu", padahal nak je saya tanya "akak, Inche ohsem tak join mabit ke??", tapi nak cover macho punya pasal saya berbasa basi jela. hahaha.. Mesti Qoq akan  kata "ego!!!". Yela...............(=.=')

Jeng..jeng..jeng.. dia datang! dengan kereta sport kuningnya.. ah hai!! (bace dengan berlagu 'dia datang'), ahaha..Yay!! Inche ohsem datang..har3. Saya ketawa dalam hati and ada pasaan berbunga2. "ada chance aku!" saya monolog dalam hati. See! Inche ohsem tak la jenis hard heart headed (keras hati dan kepala). Fuhh!!..syukur... :)
Masa Inche ohsem sampai tu, tang2 tu jugaklah group beliau kena bentang 'al-muntolaq'- bab kami menolak hawa. heheh... Saya tak berani sangat nak pandang depan, takut bertentang mata! adoi...!.
Then turn my group pulak.. Inche ohsem duduk btol2 depan kteorang. Saya takla gelabah, cuma memang tak pandang lansunglah ke arah dia, takut terdiam! eheh..
Bila habis bengkel, saya tengok  Inche ohsem duk berborak mesra dengan kesayangan2nya. Saya saja lalu lalang die buat derk je! ceit.. dahla datang rumah aku! (=.='). Saya masih lagi sebatang tunggul.wuwuwu...

Last2, saya dekat pada dia. Dari belakang saya cuit bahunya, dia menoleh..saya hulur tangan dan genggam tangannya seraya berkata "masih sudi berkawan dengan akak lagi", dia angguk2 kemudian kami cipika cipiki..sobss~
Saya minta ditunjukkan mms yang saya tak dapat baca tu. Alhamdulillah..positif! syukur..
siap ada gamba2 and lagu2 pulak tu. har3..katanya "rugi akak tak dapat tengok mms tu...". Ya, saya dah tengok. Bermula dari hari itu, wangian ikatan kami kian mekar semula dan semuanya kerana Allah...syukur....
katanya lagi "moge ukhwah kita harumnya sampai bila2, bukan sekadar tahan 30 hari macam wangian yang akak bagi tu"..hokey~.. insya Allah...

Doakan kami dan kita semua agar sentiasa di satukan dengan IMAN yang tak bertepi...

kih kih kih..saya bahagia!!!


ni wajah saya keluar dari penjara!
yeahuuuuu!!!!!
saya dah bebas!!!!!!!
terbang tinggi2!!!!

jitkatejittulis~

sekian..<3

4 comments:

  1. Alhamdulillah.. sgt berbunga hati.. =D =D..
    tersenyum je sepanjang membaca. Rasa sangat terharu. Mu sgt matang!! Dan nmpk la yg ku mmg n sgt2 bersalah.. tp mu ttap mengalah, menjernihkan keadaan sendiri.. And its work!! Alhamdulillah... 8:62-63.. Allah yg mmpersatukan hati2 kita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni..bkn sebab matang.tp atas dasar bertangungjawab dgn apa yg berlaku.xbole nak hrapkan org lain.org lain xrse apa yg kte rse.org lain mmpu lihat,mbebel dan terus2an mnilai je.lgpon smpai bila...?? dh lme mhrpkan org 'tgh' sbnrnya. ntahla..xnmpk hsil.mkin buruk jdnyer adalah.lgpon niat orang, kte xtau.mungkin sekadar nak jage kpentingan msg2..sobs..ntahla...
      jujonyer, mseh ada lagi ruang hati yg terpenjara. cket2 ku cbe nk bebaskan sepenuhnya. doakan..

      Delete
  2. comel x post ni?? tlg jwb dgn juju0....har3....

    ReplyDelete
  3. comel2... i like.. cute sgt. haha.. nnt post lg pkembangan eh.. =D

    ReplyDelete