bismillah

Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com

Friday 5 August 2011



MUQADDIMAH

Saifulislam.Com Erti Hidup Pada Memberi, AgaR BisA MenAngIs,kembara maratussufi,Satu Ummah!!!, Inilah Masanya, SaBaHaNmUsLiM, D I A G N O S i S, Lukisan Bercerita, Soutul Ikhwah,  L!Fe iS oNLy a GaMe, Mencari makna kehidupan,Aku_Mahu_Jujur_pada_Allah  dan banyak lagi karya-karya dakwah nukilan akhawat wa ikhwah yang sentiasa menjadi tatapanku,  namun masa amat mencemburui, aku hanya bisa membacanya ketika benar-benar berkelapangan.

Di saat kembali membacanya, ada sesuatu yang menyentak fikiranku, “Beruntungnya mereka, dengan menulis, berkongsi rasa dan pengalaman, mereka telah menyebarkan satu dakwah tanpa perlu berhadapan dengan manusia pada waktu itu, tetapi hasilnya, wah nukilan dakwah mereka ini akan dibaca oleh seluruh masyarakat manusia, dengan keikhlasan hati mereka, insya Allah mampu menyentuh hati-hati pembaca yang membacanya, dengan kesungguhan mereka, dapat memberi lonjakkan kepada hati-hati yang ingin kembali kepada Allah.
“Tuh, mereka mampu berbuat sedemikian, mengapa tidak aku ??”
“Mereka dapat mengumpulkan pahala, malah pahala itu akan mengalir ketika ada orang yang masih membacanya, mengapa tidak aku??”

Bertalu-talu soalan itu menerjah kotak fikiranku, aku bertekad, aku harus menulis!, aku harus melakukan sesuatu agar ada amal jariah yang aku tinggalkan ketika maut menjemputku kelak.



“Ya Allah, saksikanlah aku hambaMu, aku ingin berbakti pada agamaMu, aku ingin melihat hamba-hambaMu kembali padaMu, aku ingin melihat islam agama yang dijulang suatu hari nanti, walau ku tahu, apakah saat itu aku masih sempat melihatnya atau tidak, walaupun demikian, aku akan tetap berusaha menyambung rantai-rantai perjuangan rasulullah saw semampuku. Ya Allah, bantulah aku, bantulah aku untuk terus mengikhlaskan niatku menulis ini hanya keranaMu, bimbinglah aku untuk menyebarkn kebaikan dimana pun ku berada, tetapkanlah aku di jalanMu hingga ke akhirnya. Ameen.. “ doaku panjang ketika mula menarikan tanganku di papan kekunci.

Sahabat-sahabat, teman seperjuanganku, marilah sama kita teruskan menulis, teruskan menyebar kebaikan dalam setiap tulisan kita, moganya ia menjadi ilmu yang bermanfaat kepada setiap jiwa-jiwa yang membacanya.  Wallahu’alam



No comments:

Post a Comment